トップページ 更新情報 リンク お問合せ  
コンテンツ
GPSCについて
これまでの米日財団助成プロジェクトの成果
地球市民の育成を目的とした学校間交流活動
地球市民の育成を目的としたリーダー育成活動
地球市民の育成を目的としたプログラム開発
文字を大きくするには
 
地球市民の育成を目的とした学校間交流活動
広島大学附属三原中学校とMartin Middle Schoolとの交流活動
1.交流校の所在地  2.姉妹校関係締結年  3.交流内容の概略

4.交流活動の実際
  (1)『Global Partnership schools: グローバルなパートナーシップ校づくり』
    〜Between Martin Middle School and Mihara Junior High School〜

 
(2)『民話を紙芝居にして交換しよう』〜世界の友だちから感想をもらおう〜

<<前1|2|3次>>
3) 成果と課題
プロジェクトA:「三原の学校紹介ビデオを作ろう」
@ マーチン・ミドル・スクールの生徒の反応
  現地マーチン・ミドル・スクールでの授業実践および学校紹介ビデオ上映が可能だったのは,5クラスだった。その内訳は,8学年で1クラス,7学年の選択日本語の2クラス,またコンタクト・パーソンMs. Janet W Knighton(以下Jann) が勤務するTarboro High Schoolでも実施し,9〜12学年複合の選択日本語の2クラスである。いずれのクラスでも上映中に私語をする生徒はなく,集中して15分間見ることができた。動画がいかに有効な交流の手段であるかを実感した。
学校紹介ビデオを上映した後,マーチン・ミドル・スクールの生徒からメッセージをもらい,ビデオレターを作成した。学校紹介ビデオの上映前に,生徒に次のような話をした。『私の生徒が作った学校紹介ビデオを流します。見終わったらあなたたちの感想をビデオに記録させて下さい。英語を学習して2年なので,アドバイスをしてあげてほしい。それが今後の彼らの学習のmotivationになる。』ビデオレター作成に関しては,どの学年の生徒も好意的で,積極的にメッセージを話してくれた。学校紹介ビデオに対する反応は,予想以上によく,三原や日本に関しての質問が多くでたり,同じようにマーチン・ミドル・スクールの学校紹介文をその場で書いたり,メールアドレスや住所を書き込む生徒までいた。
   
A 日本の学校生活をビデオで見て,反応が特に大きかった事柄(自由記述)
 
全校生徒が制服を着ている。
1クラスあたりの生徒数が40人弱であるということ。(アメリカでは20人弱)
教室で食事を食べていて,カフェテリアがない。
生徒が自分たちで掃除をしている。
全員が部活動に位置づいていること。
下校時間が17:40であるということ。(アメリカは15:00)
通学方法がバスでなく,徒歩や自転車などさまざまであること。(アメリカはスクールバスがほとんど)
 
 
B マーチン・ミドル・スクールの生徒が書いた手紙
(Student 1)
At Martin Middle our school starts at 7:45 a.m. - 2:45p.m. We eat lunch in a cafeteria at 12:15. I’m learning how to speak Japanese. We do math, science, social studies, language arts, band, music, P.E , computer, Spanish and many other electives. (途中抜粋) My after school activities are basketball. I want to play for my school teams. I like just about everything except social studies.
(ランチはカフェテリアで食べる。7時45分開始で,2時45分に終わる。)
(Student 2)
Martin Middle School has a lot of the same things has your school. We have plenty of clubs and after school activities. There are a lot of differences though. Like we get out of school at 2:45. We have lockers and we don’t eat in the class room. We have Japanese like you have English. Cool uhh. I’m learning some Japanese, but I don’t know a lot. Do your teachers have class pets? We do. (以下省略)
(放課後にはたくさんのクラブ活動があるところが似ている。ロッカーがあり,教室では食事はしない。日本で英語があるようにここでは日本語のクラスがある。先生たちはクラスのペットを飼っている。)
(Student 3)
(途中省略) I would like to be in after school activities, but I don’t have enough time. Do people in Mihara Junior High School like homework and test? I don’t like homework and test. Is school fun in Japan? Would you like to visit Martin Middle School? I would like to go to your school to visit.
(宿題やテストが嫌いですが,三原中学校にはそれが好きな人はいますか?日本の学校は楽しいですか?マーチンミドルスクールに来ませんか?私は是非行きたいです。)
(Student 4)
Hey! My name is Jessica Lynn Webber. I would like to get to know you and become friends.I would like to learn more about Japanese. I like soccer and softball. I am a sophomore(10 grade) at T.H.S. Please write me and we can become friend in the future.
(もっと日本語について習いたい。文通して先で友だちになりたい。)
(Student 5)
I am 15. I am in the 10th grade at Tarboro High School in Tarboro, North Carolina. This town is very small. Write me back and let us become friends. I would like to learn about Japanese culture and what life is like there. We only had five minutes to write this in class, so I am sorry it is short! Please talk to me and let’s be friends. Best wishes in school.
(友だちになってほしい。もっと日本の文化や生活について学びたい。友だちになってほしい。)
     
 
▲日本語クラスの教室   ▲話を聞く生徒の様子

プロジェクトB:「アンケート調査をしてお互いの理解を深めよう」
@ 生徒の関心度
  附属三原中学校の生徒が作成したアンケート項目に対するマーチン・ミドル・スクールの生徒の回答のうち,今後の交流にかかわる興味・感心をまとめると,非常に高く,交流に期待を持つ生徒が多いことが分っている。

D21 クラス単位での文化交流への興味
D21 e-mail交換の希望
   
A アンケート調査資料(質問項目25問 ※アンケー依頼文など一部省略)
A) About your school system, equipment
1. Do you have any air conditioner in every room?
2. Do you like your school?
3. Do you like your teachers?
4. Have you ever had many student teachers?
(In our school about 100 student teachers come to study for a month.)
5. Do you want to wear any school uniform?

B) About your school events
6. Do you have any field trip?
7. Do you spend a few days on your school trip?
(In Japan we stay in a few days on our school trip.)
8. Do you have a cultural school festival?
9. Do you have a sport festival?

C) About your school life
10. Do you have your homework every day?
11. Are boys and girls on good terms to help each other?
12. Have you ever had a meeting with your teacher and your parents?
(In our school we have to talk with our homeroom teacher with our parents in the end of the semester. In this meeting we can get guidance for higher education. )
13. Do you belong to any club activities?
14. Do you have any student’s committee?
15. Do you have any swimming classes in P.E?
16. Did you study about Japan in your social studies class?
17. Have you studied about Japan or Japanese in your school?

D) About your impression of Japan and Japanese
18. Are you interested in Japan or Japanese?
19. Have you ever used or seen chopsticks?
20. Do you want to go Japan in your future?
21. Are you interested in cultural exchange between your class (school) and our Mihara J.H.S?
22. Are you interested in exchanging an e-mail with our school?
23. Have you ever read our letters called Kanji or Kana?
24. Are you interested in Japanese cultures?
25. Have you ever watched Japanese movies or Japanese TV?

Please fill out a questionnaire.
If you choose yes, you will write 1. If you choose no, you will write 2.
The last (E) questionnaire is a writing question. You will write your own questions or opinion

E) About your opinion toward Mihara Junior High School.
Please write your any questions or opinion on the answer sheet.
<<前1|2|3次>>